środa, 28 lipca 2010

Co oznacza skrót DTP?

Można ich spotkać w agencjach reklamowych, w agencjach interaktywnych, drukarniach, wydawnictwach a nawet biurach rachunkowych - mowa o operatorach DTP. Jaki specjalista kryje się pod tym 3 literowym skrótem? Jakie posiada kwalifikacje i co dzięki nim robi? Spróbujmy krótko wyjaśnić co oznacza skrót DTP i jakim specjalistom jest osoba posiadająca tytuł operatora DTP.

DTP = Desktop Publishing


Skrót DTP po rozwinięcu oznacza desktop publishing i ogólnie oznacza proces specjalistycznego przygotowywania różnego rodzaju materiałów do druku, tudzież innych usług z obszaru szeroko rozumianej poligrafii. Termin DTP nie sprowadza się tylko i wyłącznie do zaprojektowania danego dokumentu/materiału i odpowiedniego przygotowania go, by po wydrukowaniu miał on właściwą i pożądana przez nas formę - skrót DTP oznacza również samo "fizyczne" wykonanie określonej usługi poligraficznej.

Specjalista, czyli operator DTP


Aby zostać specjalistą z zakresu przygotowywania materiałów do druku itp, czyli operatorem DTP, należy posiadać rozległą wiedzę z wielu dziedzin, która nie sprowadza się tylko i wyłącznie do obsługi wybranego programu graficznego (InDesign, Photoshop, Illustrator itp), ale także do znajomości tematyki np typografii, kaligrafii itd.

DTP - terminologia


Istnieje setki specjalistycznych pojęć związanych z DTP - do najczęściej używanych należą na pewno impozycja, introligatorstwo, paginacja, abrewiatura, bigowanie, szeryf, offset i łam. W następnych artykułach postaramy się wyjaśnić choć część z pojęć związanych z obszarem DTP.

7 komentarzy:

  1. Przygotowanie materiałów do druku jest kwestią bardzo istotną - szczególnie w wypadku druku offsetowego, gdzie każdy nawet najmniejszy błąd przy projekcie sprawi, iż wydruk będzie wydrukowany źle. Jeśli mówi o przygotowywaniu do druku, warto też zaznaczyć konieczność doboru wysokiej jakości farb, gdyż w innym wypadku taki wydruk może nie wyglądać zbyt ładnie. Dlatego umiejętne przygotowanie i jakościowe farby to kwestie najistotniejsze.

    OdpowiedzUsuń
  2. Lektura sprawiła nam przyjemność. Dziękujemy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo fajnie opisane podstawy druku i tego czym jest dtp. Moim zdaniem bardzo fajnie sprawdza się za to każdy materiał promocyjny który służy budowaniu naszej marki. Jak czytałam w http://biznes-world.pl/jak-materialy-promocyjne-wplywaja-na-wizerunek-marki/ to w sumie jest kilka które zasługują na uwagę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Akurat jeśli chodzi o same techniki druku i przygotowanie do niego to jest to dość złożony proces. Fajnie również sprawdzają się kalendarze firmowe http://www.secus.pl/kalendarze-firmowe-3-powody-dla-ktorych-warto-je-miec i ja bardzo chętnie z nich również korzystam.

    OdpowiedzUsuń